www.whirlingdragons.fr

Plus sur les Variations - More on the Variations


Dans cette série, j'ai essayé de remplir les surfaces aussi richement que possible, sans répétition. Seul le petit couple, converti en boucles, qui fait l'amour, au-dessus de la grande figure centrale, est à peu près identique dans les six dessins.

De chaque côté de ce petit couple, presque abstrait, j'ai dessiné une paire d’animaux entrelacés. Mathématiquement, c’était parfait : quatre animaux, six combinaisons de deux animaux, soit une pour chaque dessin: un oiseau avec un serpent, un chien avec un dragon, un chien avec un serpent, un dragon avec un serpent, un oiseau avec un chien et enfin un oiseau avec un dragon.
L'illustrateur médiéval Eadfrith faisait consciemment des fautes dans les pages sublimes des 'Lindisfarne Gospels' parce que, en toute humilité, il voulait éviter la perfection.


oiseau-serpent - bird-snake   chien-dragon - dog-dragon   oiseau-chien - bird-dog   dragon-serpent - dragon-snake   oiseau-chien2 - bird-dog2   oiseau-dragon - bird-dragon  

In this series, I tried to fill the different surfaces as rich as possible, without repeating myself. I think I did this quite well, except for the curly and mating couple just above the central figure, which is roughly the same in the six drawings.

On both sides of the little, almost abstract couple I have drawn entwined animals. Mathematically it was just perfect: four animals, six combinations of two different animals – good for six drawings, six friendly entanglements: bird with snake, dog with dragon, dog with snake, dragon with snake, bird with dog and bird with dragon.
The medieval illustrator Eadfrith deliberately left some errors in the sublime pages of the ‘Lindisfarne Gospels’ because he was practising the humility of avoiding perfection.


En haut de chaque vitrail il y a une rosace pour laquelle le thème centrale est le triskèle breton. Quelques-uns sont composés de spirales ou de structures quasi fractales de spirales. Dans d’autres, j'ai joué avec l'ambiguïté typique de l'art celtique ancien : tête d'oiseau ou motif floral ? Visage hurlant ou simplement des courbes symétriques ?

triskell 1   triskell 2   triskell 3   triskell 4   triskell 5   triskell 6  

At the top of each stained-glass window there is a rosette. Central theme is the Breton triskell or three-armed cross. Some triskells are made from spirals or have an almost-fractal-structure of spirals-in-spirals. In others I played with an ambiguity that is typical for the old Celtic art: birdhead or flower? Screaming face or simply some symmetrical curls?




Home     Apropos/About     Dessins/Drawings     Photos     Autres/Various